Duurzame opvoeding

De functie van pedagogisch medewerker is enorm veelzijdig. 

Pedagogisch medewerkers wisselen de hele dag tussen zorg- en opvoedtaken. 

Dit vraagt niet alleen kennis, vaardigheden en ervaring maar ook bereidheid tot het inzetten van jezelf. 

Iedere professional weet dat kinderen spiegelen. Is de PM’er druk, dan staan de peuters te springen. Is de PM’er zenuwachtig voor een afspraak, gaan de kinderen klieren. Raakt de PM’er in paniek als een baby huilt krijgt ze hem nauwelijks getroost. 

Jonge kinderen prikken genadeloos door het schil van sociaal wenselijkheid heen. Hoe goed de PM’er ook gevoelens weg te drukken, kinderen reageren er (onbewust) direct op. 

PM’er zijn buiten verzorgers en pedagogen ook aanspreekpunt en vraagbaak voor ouders, ze dragen een signaalfunctie (ontwikkelingsstagnatie en meldcode huiselijk geweld) én participeren als teamlid. 

Coaching enkel gericht op pedagogische vaardigheden is als een trucje. 
Als het zelfbeeld niet verandert, als iets (tijdelijk) verboden wordt, als iets wordt opgelegd, als iemands aandacht niet vrij is omdat hij/zij emotioneel geblokkeerd is, werkt het misschien op de korte termijn, maar op de lange termijn zeker niet. 

Daarom zijn wij groot voorstander van holistische coaching waarbij de PM’er in totaliteit wordt gecoacht met als uitgangspunt het pedagogisch handelen.

 

Ontvang pedagogische tips!

Gratis, vrijblijvend, inspirend en nuttig. 

Ontvang pedagogische tips!

Bekijk video’s, lees blogs download printables en laat je verrassen! 

Actueel

Nieuws!