TRAINING

Meldcode deel 3:
Grensoverschrijdend gedrag
tussen kinderen onderling

TRAINING

Meldcode deel 3:
Grensoverschrijdend gedrag
tussen kinderen onderling

Meldcode deel 3: Grensoverschrijdend gedrag tussen kinderen onderling.

Bij trainingen rondom de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in de kinderopvang wordt vaak vooral of uitsluitend gefocust op het eerste deel: het omgaan met huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit is op zich heel nuttig, maar ook een gemiste kans omdat de delen twee en drie eveneens van groot belang zijn.

 

In deze training richten we ons op deel drie van de meldcode: grensoverschrijdend gedrag tussen kinderen onderling.

 

We bespreken uitvoerig wat wordt verstaan onder de reguliere seksuele ontwikkeling, maar ook wat daarbuiten valt. Is het bijvoorbeeld ‘normaal’ dat een peuter zijn geslachtsdeel toont aan andere kinderen op het toilet, of is dit een reden tot zorg? We gebruiken hiervoor een methode die geïnspireerd is op het vlaggensysteem.

 

Vervolgens behandelen we de vervolgstappen bij zorgen. De zes stappen uit de meldcode vormen hiervoor de basis. Wat wordt er verwacht van de pedagogisch medewerker, de aandachtsfunctionaris en de leidinggevende? Wanneer en op welke manier dienen de ouders van het betreffende kind geïnformeerd te worden? Wanneer en hoe moet professionele hulpverlening worden ingeschakeld en hoe organiseert u deze hulp? Op welk moment dienen andere ouders geïnformeerd te worden en hoe biedt u nazorg?

 

Deze interactieve training is zo opgezet dat de emotionele veiligheid van alle deelnemers gewaarborgd is. U zult dus nooit gedwongen worden om persoonlijke ervaringen of uw mening met de groep te delen. Er is altijd de mogelijkheid om een pauze te nemen. Er worden uitdrukkelijk geen grensoverschrijdende illustraties gebruikt.

 

U ontvangt tijdens de training een goed verzorgde hand-out, zodat u niet alles hoeft op te schrijven en uw aandacht op de inhoud kunt richten.

Informatie

Hier kunt u de volledige meldcode downloaden.

Waarom is kennis van deel 3 van de meldcode Kinderopvang zo belangrijk?

Voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang is het essentieel om goed geïnformeerd te zijn over deel 3 van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, specifiek gericht op seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen kinderen. Het herkennen van de signalen van dit gedrag is cruciaal. Een kind dat grensoverschrijdend gedrag vertoont, kan zelf slachtoffer zijn of worstelen met onverwerkte emoties. Het tijdig signaleren en gepast handelen kan grote impact hebben op hun welzijn.

Tegelijkertijd is het belangrijk om te begrijpen hoe seksueel grensoverschrijdend gedrag door een leeftijdsgenootje andere kinderen kan beïnvloeden. Het kan leiden tot angst, verwarring en langdurige emotionele schade. Door kennis en bewustzijn kunt u als pedagogisch medewerker een veilige en ondersteunende omgeving bieden, waarin elk kind zich gezond kan ontwikkelen. Uw rol in het beschermen en ondersteunen van kinderen in deze situaties is onmisbaar.

De zes stappen van de meldcode deel 3 

De stappen van de meldcode deel 3 zijn:

  1. Het in kaart brengen van de signalen. 
  2. Melden van het gedrag bij de leidinggevende
  3. Beoordelen ernst van het gedrag
  4. Maatregelen nemen
  5. Beslissen en handelen
  6. Nazorg bieden en evalueren. 





Training bij ons op school

De training start doordat er voor u een mooi verzorgde hand-out klaarligt. Dat scheelt én een hoop schrijfwerk én u kunt zich richten op de inhoud.

De training is interactief opgezet. Zo is er een interactieve presentatie en zijn er verschillende spelvormen. Tijdens deze spelvormen staat het gevoel van veiligheid altijd centraal. Voelt u zich toch niet prettig, dan is er altijd de mogelijkheid om even weg te lopen en buiten of in de ontspanningsruimte koffie of thee te drinken.

Tijdens de training oefent u in een klein groepje de aangeboden gesprekstechnieken. Doordat iedereen tegelijk oefent, zijn niet alle ogen op u gericht. Wij zetten hier heel bewust geen acteur bij in. Onze ervaring is dat veel mensen dit zo spannend vinden dat zij hier dermate door worden afgeleid dat ze zich niet meer kunnen richten op het werkelijk oefenen. Wij willen graag dat u de ruimte voelt om te experimenteren.

Tijdens de training is er ook ruimte voor eigen ervaringen en vragen. Als u een specifieke vraag heeft, kunt u deze ook van tevoren naar ons mailen. Wij zorgen er dan voor dat uw vraag tijdens de training behandeld wordt.

Na de training ontvangt u direct uw bewijs van deelname. 

In de middag is er een verzorgde lunch.

Incompany-training

Voor incompany trainingen zijn er twee varianten: de korte training (circa 4 uur) of de lange variant (circa 6 uur).

De lange variant vindt plaats zoals beschreven onder het kopje ’training op school’.

Bij de korte variant behandelen wij de basisstof. Dit betekent dat het oefenen met gesprekstechnieken vervalt en de rest van de stof op een compactere wijze wordt overgebracht.

Wij krijgen geregeld de vraag wat de betere optie is: de lange of korte variant. Dit hangt af van de aandachtsspanne van uw team en de (actuele) ervaring(en). Het voordeel van een lange training is dat er veel ruimte is om een actuele ervaring als team te bespreken en het team voor te bereiden op een mogelijk nieuwe situatie door het oefenen van gesprekstechnieken.
Het voordeel van de korte variant op een studiedag is dat er na een heftig onderwerp ruimte is voor een luchtiger, leuker onderwerp, waardoor emoties meer kunnen zakken. U kunt deze training bijvoorbeeld goed combineren met de training ‘effectief communiceren met ouders’, ‘Teamcommunicatie’ of ‘Interactief voorlezen’.

Wij adviseren dan ook met klem om deze training in de ochtend te plannen gezien de intensiteit. De korte variant is ook geschikt als uw studiedag of avond uit één dagdeel bestaat.

  • De trainer zal tenminste een half uur van tevoren bij u op locatie zijn om alle spullen klaar te zetten.
  • Wij verzorgen zelf de beamer, projectiescherm en trainingsmaterialen. Wij vragen u evenveel stoelen als deelnemers klaar te zetten.
  • Het is zeer prettig als er een ruimte aanwezig is waar deelnemers zich kunnen terugtrekken als de inhoud hen aangrijpt, bijvoorbeeld een keuken of personeelsruimte.
  • Het is prettig als u van tevoren de namen van de deelnemers doorgeeft, zodat wij de presentielijsten en diploma’s alvast kunnen voorbereiden.
  • U ontvangt na de training de presentielijsten en een overzicht van de deelnemers die de training hebben behaald, zodat u aan de GGD kunt aantonen dat u actief het werken met de meldcode heeft bevorderd.
  • Indien u speciale wensen heeft kunt u gerust contact met ons opnemen.
  • Heeft u een team van 20 of minder beroepskrachten en vindt u het leuk om uw studiedag buiten uw organisatie te laten plaatsvinden? Dan bent u met uw team ook welkom bij ons op school. Wij kunnen in dat geval de lunch verzorgen.

Doelgroep

De training is interessant voor pedagogisch medewerkers, houders, managers, pedagogisch beleidsmedewerkers, coaches, gastouders en gastouderbureaus.

Certificering

Na actieve deelname ontvangt u direct een gedrukt certificaat als bewijs van uw deelname. Als u bij een kinderopvangorganisatie werkzaam bent, raden we u aan om deze gescand naar uw werkgever te zenden in verband met de jaarlijkse kwaliteitscontrole van de GGD.

Kosten 

Individuele deelname

Individuele deelname op school:  € 179,- Dit is inclusief hand-out, lunch, certificering en BTW.

Incompany

Voor een groep van maximaal 20 personen bedragen de kosten € 549,-. Bij groepen groter dan 20 personen geldt een toeslag van €25 per persoon. Deze training is inclusief hand-out, bewijs van deelname per deelnemer en BTW. Het is exclusief reiskostenvergoeding van de trainer. 

Groepen bij ons op school

Voor een groep van maximaal 20 personen bedragen de kosten € 599,-. Deze training is inclusief hand-out, bewijs van deelname per deelnemer, verzorgde lunch en BTW. 

Overtuigd?

Heeft u besloten bij Nice to see you uw certificaat te halen? Schrijf u dan hier in! 

De trainer van deze training is Mythe Wenning

Adres:
Haarlemmerstraat 11
B2182 HA Hillegom

Tel:
085 3011 241

Email:
[email protected]

Openingstijden:  
Maandag t/m vrijdag
9.00 – 17.00 uur

Erkenning en partners: